woensdag 20 oktober 2010

Een mailwisseling uit de oude doos

Wij namen ons magazine niet zo heel erg serieus, anderen deden dat wel.

Van: een hoofdredacteur van een ander magazine
Verzonden: woensdag 10 oktober 2007 10:13
Aan: Minke Weeda; 'info@rocknrollhighschool.nl'
Onderwerp: magazine

Hallo R&R Highschoolkids,

Er moet mij toch iets van het hart hoor (en dan spreek ik namens de hele XXX-redactie).

Deze week kregen we eindelijk jullie lijvige Sex, Drugs & Rock ‘n’ Roll Highschool-boekwerk in handen. Een fraai hebbeding dat direct uitnodigde tot lezen. Uiteraard waren we ook zeer benieuwd hoe ons blaadje er vanaf zou komen in dit tijdschrift, waarin je volgens de vooruitgesnelde persberichten ‘alles over de Nederlandse muziekindustrie kunt lezen.’

Wat schetste echter onze verbazing, wat zeg ik, verbijstering toen bleek dat ‘ons blaadje’ er helemaal niet in voorkomt? XXX, al ruim X jaar het grootste muziektijdschrift van Nederland, wordt COMPLEET genegeerd (ja, afgezien van een enkele bijzin hier en daar)! Wel vinden we bij het hoofdstuk ‘popjournalistiek’ interviews met twee (!) dagbladjournalisten plus de hoofdredacteur van het – ahum – toonaangevende tijdschrift Up Magazine.
Onthutsend.
Kijk, we snappen heus wel dat jullie geen encyclopedische volledigheid hebben nagestreefd, maar zelfs binnen een speelse schets van de vaderlandse muziekindustrie zou (iemand van) XXX toch minimaal een ludiek hoofdstukje verdienen, zeker als er liefst 300 pagina’s voor het geheel worden uitgetrokken en verder zo’n beetje alle belangwekkende spelers op de markt een plekje krijgen.
En dan hebben we er nog braaf in geadverteerd ook.

Enfin, toen we zagen dat de samenstelster van het blad zichzelf maar gemakshalve had opgenomen in de lijst van 80 belangrijkste mensen in de muziekindustrie (een lijst waarin XXX – met meer lezers dan Kink FM luisteraars heeft, om maar wat te noemen – eveneens schitterde door afwezigheid), wisten we alsnog hoe serieus we het geheel moesten nemen.

‘Rock ‘n’ Roll Highschool’: er is inderdaad nog veel te leren. Keep up the good work.

Groet,
Een hoofdredacteur van een ander magazine


Van: Minke Weeda [mailto:minke@rocknrollhighschool.nl]
Verzonden: woensdag 10 oktober 2007 12:08
Aan: een hoofdredacteur van een ander magazine
Onderwerp: RE: magazine

Beste hoofdredacteur van een ander magazine,

Ik kan alleen zeggen dat het mij oprecht spijt als we een collectieve verontwaardiging op de XXX redactie hebben veroorzaakt. En je hebt gelijk, er had best meer aandacht aan XXX kunnen worden besteed, we hebben wellicht gewoon een verkeerde keuze gemaakt.

Al met al zijn de reacties op het magazine dusdanig positief dat we er hard over denken om volgend jaar een tweede editie uit te brengen. Als dat inderdaad gebeurt, zullen we uiteraard onze onvolledigheid goed maken!

Met vriendelijke groet,

Minke
Rock 'n' Roll Highschool
Van: Minke Weeda [mailto:minke@rocknrollhighschool.nl]
Verzonden: donderdag 14 februari 2008 13:34
Aan: een hoofdredacteur van een ander magazine
Onderwerp: RE: magazine

Beste hoofdredacteur van een ander magazine,

Hoewel ik op onderstaande mail geen bericht terug heb ontvangen, meen ik uit de reacties van andere XXX-medewerkers op te maken dat het ontbreken van aandacht voor XXX in ons magazine jullie nog steeds hoog zit. Zoals ik al zei: ik vind het oprecht vervelend en ik hoop dat je begrijpt dat er geen opzet in het spel was. Het lijkt mij tenminste voor de hand liggen dat wij er helemaal niks aan hebben om jullie dwars te zitten.

Nu we bezig zijn met de tweede editie, wil ik me graag aan mijn belofte houden om onze onvolledigheid recht te trekken. Ik heb lang nagedacht over de beste invulling hiervan. We willen natuurlijk geen herhaling van de eerste editie maken, dus er komt geen tweede stuk dat het verschijnsel popjournalistiek behandelt. In dit magazine gaan we meer op zoek naar de mooie verhalen en naar de liefde voor muziek. Daar zouden jullie perfect bij passen.

We kunnen natuurlijk een van onze vrijwilligers bij jullie langs sturen, maar wie kan er nu beter over XXX schrijven dan een medewerker van XXX zelf? Helemaal niemand, lijkt me. Daarom wil ik je vragen of jij, of een van de andere XXX-journalisten, het leuk vindt om een artikel over de geschiedenis van XXX te schijven. Op die manier hebben jullie zelf in de hand hoe jullie in het magazine komen te staan en hebben we het hopelijk goed gemaakt.

Ik hoor het graag.

Minke
Rock 'n' Roll Highschool


Van: een hoofdredacteur van een ander magazine
Verzonden: donderdag 14 februari 2008 15:31
Aan: 'Minke Weeda'
Onderwerp: RE: magazine

Hoi Minke,

’t Is niet zo dat we nog steeds dagelijks chagrijnig zijn, maar we hebben destijds wel collectief iets besloten in de trant van: oké, zij ‘vergeten’ ons op te nemen in een 300 pagina’s (!) tellend boekwerk dat pretendeert ‘alles over de Nederlandse muziekindustrie’ te bevatten en nemen ons dus duidelijk niet zo serieus. Nou, dan nemen wij op onze beurt R&R Highschool (en automatisch de door hen gepromote bandjes en activiteiten) maar eens wat minder serieus.

Want laten we eerlijk zijn: als je zo’n boekwerk voorbereidt, hoe speels van opzet ook (en hoe gefocust ook op de Rotterdamse inner circle van vriendjes en ex-vriendjes), en je belandt op een mooie dag bij de vraag ‘hoe gaan wij het hoofdstuk popjournalistiek invullen?’, dan maak je toch bewuste keuzes? De keuze voor twee dagbladjournalisten en een weliswaar sympathiek maar verder vrij marginaal blaadje voor punks en skaters. Is dat dan geen ‘opzet’?

Dus tja, als XXX dan – bij wijze van troostprijs – alsnog in de tweede editie mag figureren en dan ook nog de eigen geschiedenis mag (her)schrijven, dan bedank ik toch liever voor de eer.

Succes & groeten,
Een hoofdredacteur van een ander magazine.

8 opmerkingen:

  1. Geniaal. Waarom ik XXX al jaren niet meer lees.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als ze zo 'groot' zijn, hebben ze toch ook geen extra aandacht nodig?
    Bovendien gedraagt het 'grootste muziektijdschrift van Nederland' zich als een klein kind!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Laten we even voor op stellen dat wij zelf Up Magazine niet "toonaangevend" noemen, dat Up niet uit de inner-circle van Rotterdam komt, ik, Serge, geen ex-vriendje van Minke, of een van de ander RNRHS-ers ben en Up Magazine allang geen blaadje voor alleen punks en skaters is (eigenlijk ook nooit geweest).

    Ik kan nu allemaal vervelende dingen over XXX gaan zeggen, maar dat doe ik niet. Ik wens de hoofdredacteur van een ander magazine een prettig leven toe en hoop dat hij ondertussen de rust bij zichzelf weer heeft gevonden.
    Serge van Uden
    (hoofdredacteur (en uitgever) van Up Magazine

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben heel erg benieuwd waarom jullie dit -mails uit 2007/2008 nu plaatsen. Hebben jullie een nieuw mailtje gehad waarmee dit bovenstaande verhaal weer prioriteit heeft?
    Ik vind de reading rocks en de RnR highschool boeken heel tof, maar dit neigt een beetje naar 'Kijk ons eens een groot blad afpoeieren'.
    Als dat blad dan uiteindelijk beslist om geen eigen stuk te schrijven (wat me ook een juiste beslissing lijkt, zeker na zo'n discussie vooraf) moet je het ook laten gaan, en niet alsnog plaatsen...

    Age Versluis

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ze hadden er dus geen oren naar?
    Ha. Ha.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Arrogantie alom, waar de hele popsector overigens aan lijdt. En heet meeste lijden de bands/muzikanten aan dit haantjesgedrag.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Inderdaad merkwaardig dat dit ineens online wordt gezet. R&R Highschool zet zichzelf zo meer te kijk dan het beoogde 'slachtoffer'...

    BeantwoordenVerwijderen