maandag 1 november 2010

magazines maken – les 2

Om een magazine uit te geven heb je geld nodig. Een van de weinige manieren om aan dat geld te komen is via het verkopen van advertenties. Makkelijker gezegd dan gedaan. Andere mensen schijnen dat wel eenvoudig te vinden. Of ze doen er in elk geval heel luchtig over. Als wij een euro hadden gekregen voor elke keer dat iemand zei: “vraag dan gewoon aan The Entertainment Group of ze willen adverteren” dan hadden we ons magazine vanaf een tropisch eiland gemaakt. De vorige dan uiteraard, want nu zegt niemand dat meer.

Advertenties verkopen is een moeizaam proces waarbij je meer vijanden dan vrienden maakt. Je moet mensen namelijk oneindig stalken omdat het even duurt voordat ze door hebben dat het echt een heel goed idee is om in ons magazine te adverteren. Ik weet zelf eerlijk gezegd niet precies waarom dat een goed idee is, maar onze Tom gelukkig wel. We hebben ooit iemand ingehuurd die hem de fijne kneepjes van het advertentieverkopen bij heeft gebracht. De belangrijkste les: pas na drie keer nee is het echt nee. Dat heeft hij goed in zijn oren geknoopt. En met succes, want hij is wel degene die ervoor zorgt dat het magazine er komt.

Mocht hij je dus bellen, weet dan dat je niet zomaar van hem afkomt. De snelste manier om de oneindige stroom mails en telefoontjes te stoppen is simpel: neem een advertentie.

Mocht je zelf een magazine willen maken, ga dan op zoek naar een Tom. Niet die van ons inpikken alstublieft! Een eigen Tom. Wij zijn namelijk heel erg blij met onze Tom. En niet alleen omdat hij het geld om het magazine te laten drukken bij elkaar sprokkelt. Advertenties vullen ook pagina’s en doordat Tom er al wat heeft verkocht, liggen we toch nog mooi op het 2,8-pagina’s-per-dag-schema. Kunnen we gewoon in mei uitkomen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten